Аннотации - 2021 / 2

«Многие видели оригинал Доменикино…». Об одном иконографическом типе евангелиста Иоанна в русском прикладном искусстве XIX века

Аннотация. В статье прослеживаются истоки иконографии Иоанна Богослова, изображенного на серебряном чеканном окладе 1858 года Евангелия из собрания Владимиро-Суздальского музея-заповедника. В отличие от других евангелистов, Иоанн изображен в виде юноши. Этот редкий для православного искусства образ восходит к картине «Святой Евангелист Иоанн» работы Доменикино (Доменико Цампьери) 1625–1628 годов, получившей в России XIX века самую широкую известность благодаря многочисленным повторениям в живописи, графике и прикладном искусстве.

Ключевые слова: прикладное искусство, живопись, графика, XIX век, оклад Евангелия, евангелист Иоанн, Доменикино, Берсенев, копирование, XVIII век

Для цитирования: Быкова М.А. «Многие видели оригинал Доменикино…». Об одном иконографическом типе евангелиста Иоанна в русском прикладном искусстве XIX века // Academia. 2021. № 2. С. 195–207. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-195-207

Abstract. The article considers the rare iconographic type of St John the Evangelist depicted on the 1858 silver-chased Gospel mount from the collection of the Vladimir-Suzdal Museum. Unlike other Evangelists, St John is represented as a young man. The author traces the origins of this image, rarely used in Russian Orthodox religious art, back to the original painting by Domenichino (Domenico Zampieri) “St John the Evangelist” (1625–1628), which became widely known in 19th-century Russia through its various copies in painting, engraving and applied art.

Keywords: applied art, painting, engraving, 19th century, Gospel Mount, St John the Evangelist, Domenichino, Bersenev, copying, 18th century

For citation: Bykova, M.A. (2020), “Many have seen the original by Domenichino…”. On the iconographic type of St John the Evangelist in Russian 19th-century applied art», Academia, 2021, no 2, pp. 195–207. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-195-207

Современное русское религиозное искусство в немецком музее: проект Александра Маркина I.N.R.I.

Аннотация.

Статья посвящена художественному проекту «Иисус Назорей Царь Иудейский» / I.N.R.I. как примеру современного религиозного искусства. Проект экспонировался в Музее паломничества в Германии в 2020 году и представляет собой своеобразную среду, где в пространстве нескольких залов объединились скульптура, живопись, графика и витражи, посвященные событиям Евангельской истории, с акцентом на Страстях Христовых. Автор обратился к традициям модернизма, в том числе в церковном искусстве, и соединил их с традициями иконописи, русского авангарда и дизайнерским подходом. Его задачей было заговорить на евангельские темы на современном языке понятного визуального знака. В статье рассматривается возникновение идеи и ход работы над проектом, его художественные части и специфика трактовок.

 Ключевые слова:

cовременное религиозное искусство, Евангелие, пространство, визуальный код, знак-символ

Для цитирования:

Флорковская А.К., Маркин А.С. Современное русское религиозное искусство в немецком музее: проект Александра Маркина I.N.R.I. // Academia. 2021. № 2. С. 163-169. DOI: 10.37953-2079-0341-2021-2-1-163-169

Abstract.

The article is devoted to the art project “Jesus of Nazareth King of the Jews” / I. N. R. I. as an example of modern religious art. The project was exhibited at the Pilgrimage Museum in Germany in 2020 and presents an environment, where sculpture, painting, graphics and stained glass windows dedicated to the events of the Gospel history with an emphasis on the Passion of Christ are combined in the space of several halls. The author turned to the traditions of modernist art, including the church art, combining them with the traditions of icon painting, Russian avant-garde and design approach. His task was to speak on the gospel themes in the modern language of a clear visual sign. The article examines the origin of the idea and the course of work on the project, its artistic parts and the specifics of the interpretations.

Keywords:

contemporary religious art, Gospel, space, visual code, sign-symbol

For citation:

Florkovskaya, A.K., Markin, A.S. (2021), “Contemporary Russian Religious Art in the German Museum: Alexander Markin's project I. N. R. I.”, Academia, 2021, no 2, pp. 163-169. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-163-169

 

Обзор Международной научно-практической конференции «Архитектура и дизайн в цифровую эпоху»

Аннотация:

Статья подводит итоги Международной научно-практической конференции «Архитектура и дизайн в цифровую эпоху», состоявшейся онлайн 23–24 апреля 2021 г. Показаны истоки научной проблематики конференции, отмечены важнейшие ее итоги, среди которых констатация завершения процесса «цифровизации» проектного поля и распределения функций в процессе создания объектов, когда само проектирование становится технологией, производством. В статье дана характеристика подготовленного по итогам конференции сборника научных трудов, приведен краткий обзор прозвучавших докладов.

Ключевые слова:

цифровая революция, цифровизация, компьютеризация, научная конференция, архитектура, дизайн

Для цитирования:

Лаврентьев А.Н., Сазиков А.В. Обзор Международной научно-практической конференции «Архитектура и дизайн в цифровую эпоху» // Academia. 2021. № 2. C. 208–219. DOI: 10.37953-2079-0341-2021-2-1-208-219

Abstract:

The article summarizes the results of the International Scientific and Practical Conference “Architecture and Design in the Digital Age”, held online on April 23–24, 2021. The background of the whole range of problems brushed at the conference is shown, its most important results are noted, including the statement of the completion of the process of ‘digitalization’ of the design field and the distribution of functions in the process of creating objects, when design itself becomes technology, production. The article provides a description of the collection of scientific papers prepared at the end of the conference and a brief overview of the reports presented.

Keywords:

digital revolution, digitalization, computerization, scientific conference, architecture, design

For citation:

Lavrentiev, A.N. and Sazikov, A.V. (2021), “Review of International Scientific and Practical Conference ‘Architecture and Design in the Digital Age’”, Academia, 2021, no 2, pp. 208–219. DOI: 10.37953-2079-0341-2021-2-1-208-219

Икона в творчестве Александра Чашкина

Аннотация:

Иконописец Александр Иванович Чашкин – ученик великого мастера иконописи архимандрита Зинона (Теодора). Однако в своем творчестве Чашкин создает собственный индивидуальный мир, где византийская художественная традиция глубоко переосмысливается, и перед нами предстает вариант ее интерпретации. Современные греки, признавая византийскую основу его иконописи, свидетельствуют о своеобразии его художественного языка в рамках сакрального мира художника. Большую роль в формировании творческого подхода Александра Чашкина сыграла духовная суть иконописи, воспринятая им от монахини Иулиании (Соколовой). В своих иконах Чашкин соединяет внешнюю красоту образа с его глубоким внутренним содержанием.

Ключевые слова:

Религиозное искусство, церковное искусство, современная иконопись, иконописный канон, византийские традиции

Для цитирования:

Рындина А.В. Икона в творчестве Александра Чашкина // Academia. 2021. № 2. С. 142-148. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-142-148

Abstract:

The icon painter Alexander Ivanovich Chashkin is a disciple of the great master Archimandrite Zinon (Theodore). However, Chashkin creates his own individual world in his work, where the Byzantine artistic tradition is reinterpreted and presented to us as a deeply original version of its interpretation. Thus, the modern Greeks, recognizing the Byzantine basis of his iconography, testify to the specialness of his artistic language within the framework of the artist's personal world. A great role in the formation of Alexander Chashkin's work was played by the spiritual essence of icon painting, which he received from the nun Juliania (Sokolova). In his icons, Mr. Chashkin combines the external beauty of the image with a deep inner content.

Keywords:

Religious art, church art, modern icon painting, icon-writing canon, Byzantine traditions

For citation:

Ryndina, A.V. (2021), “Icon in the Work of Alexander Chashkin”, Academia, 2021, no 2, pp. 142-148. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-142-148

Пространства для экспонирования внеконфессионального религиозного искусства: российский и зарубежный опыт

Аннотация.

С ростом в XX–XXI вв. «экспозиционной ценности» произведений искусства (В. Беньямин) меняются и контексты их восприятия. Внеконфессиональное религиозное искусство обнаруживает свою актуальность в различных экспозиционных контекстах: в пространстве храма и храмового комплекса, в городском пространстве, в епархиальных и художественных музеях. Создаются также специальные пространства диалога церкви и искусства. Сравнительный анализ зарубежного и российского опыта основывается на синхронном поиске путей взаимодействия искусства и религии. На примере деятельности христианских церквей показывается признание ими актуальности формирования художественной компетентности.

Ключевые слова:

религиозное искусство, современное искусство, храмовое пространство, музейная экспозиция, биеннале христоцентричного искусства

Для цитирования:

Барашков В.В. Пространства для экспонирования внеконфессионального религиозного искусства: российский и зарубежный опыт // Academia. 2021. № 2. С. 149–162. DOI: 10.37953-2079-0341-2021-2-1-149-162

Abstract.

With the growth of the art works ‘exposition value’ (V. Benjamin) in the XX–XXI centuries, the contexts of their perception also change. Non-confessional religious art reveals its relevance in various exposition contexts: in the space of a church and church complex, in urban spaces, in diocesan and art museums. Special spaces for dialogue between church and art are also being created. A comparative analysis of foreign and Russian experience is based on a synchronous search for ways of interaction between art and religion. On the example of the activities of Christian churches, the author shows their recognition of the relevance of the formation of artistic competence.

Keywords:

religious art, contemporary art, church space, museum exhibitions, biennale of Christocentric art

For citation:

Barashkov, V.V. (2021), “Spaces for exhibiting religious art: Russian and foreign experience”, Academia, 2021, no 2, pp. 149–162. DOI: DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-149-162

Перспективы и практики христоцентричного искусства

Аннотация.

В статье дается определение термина «христоцентричное искусство», который характеризует перспективное с точки зрения автора направление искусства, задающее вектор развития современной христианской культуры в постсекулярном мире. Далее термин раскрывается на конкретных примерах из авторской практики последних лет; рассматриваются другие представители, планы и перспективы этого направления.

Ключевые слова:

современное изобразительное искусство, христоцентричное искусство, литургическое искусство, авторская икона, диалог церкви и современного искусства

Для цитирования:

Гор Чахал. Перспективы и практики христоцентричного искусства // Academia. 2021. № 2. С. 170-177. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-170-177

Abstract.

The article defines the term “Christ-centric art”, which characterizes a promising direction of art, setting the vector of the development of modern Christian culture in the post-secular world. The term is then revealed in specific examples from the author's practice of recent years, and describes other representatives, plans and perspectives for this direction.

Keywords:

Contemporary visual art, Christ-centric art, liturgical art, author's icon, dialogue of church and contemporary art

For citation:

Gor Chahal (2020), “Perspectives and practices of Christ-centric art”, Academia, 2021, no 2, pp. 170–177. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-170-177

Иконологическая традиция и анализ фильма

Аннотация. В статье рассматриваются возможности интерпретации фильма, в первую очередь, с опорой на визуальное решение. Опыт иконологии как метода искусствознания включает внимание к деталям и подробностям изображения и мизансцены, а также прочтение и понимание разных уровней содержания и смысла произведения.

Ключевые слова: кино, интерпретация, иконография, жанр,  иконология, Панофский,  Хичкок

Для цитирования: Торопыгина М.Ю. Иконологическая традиция и анализ фильма // Academia. 2021. № 2. С. 185-194. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-185-194

Abstract. The article discusses film interpretation as reading and analysis of the visual part. Iconology as one of the methods in art history inspires concentration on details of the image and the scene as well as understanding of different layers of meaning in film.

Keywords: film, interpretation, iconography, iconology, genre, Panofsky, Hitchcock

For citation: Toropygina, M.Yu. (2021), “Iconological tradition and film analysis”, // Academia, 2021, no 2, pp. 185-194. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-185-194

Искусство ислама – шамаиль – традиции и современность

Аннотация:

Изобразительное искусство ислама многогранно и имеет очень древнюю историю, а темы тесно переплетаются с культурой, философией, религиозным знанием и историей нашей страны. В статье рассматривается шамаиль – особый вид мусульманского изобразительного искусства, своеобразный феномен культуры ислама и важная часть религиозно-эстетического сознания мусульман. Шамаиль является носителем коранического содержания – текста в виде суры из Священного Корана, соответствующе оформленного, с изображением мечетей или крепостей, орнаментов или птиц, образами древа, ковчега и др.

Ключевые слова:

ислам, шамаиль, каллиграфия, живопись, графика

Для цитирования:

Мустафин И.Х. Искусство ислама – шамаиль – традиции и современность // Academia. 2021. № 2. С. 178-184. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-178-184

Abstract:

Islamic art is multifaceted and has a great history in fine arts. Religious art, including Islamic themes, is closely intertwined with culture, philosophy, religious knowledge and especially with the history of our country. Let us consider the specific form of Muslim art that has existed since ancient times: shamail, a peculiar phenomenon of Islamic culture and an important part of religious and aesthetic consciousness. Shamail is an art form as a carrier of written Quranic content – texts in the form of a sura from the Holy Quran with particular design consisting of images of mosques or fortresses, ornaments or birds, images of a tree or an ark and some others.

Keywords:

Islam, shamail, calligraphy, painting, graphics

For citation:

Mustafin, I.H.(2021), “Islamic Art – Shamail – Traditions and Modernity” // Academia, 2021, no 2, pp. 178-184. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-178-184

Небесные радости Богоматери в ярославском искусстве конца XVII-начала XVIII веков

Аннотация. В эпоху расцвета ярославского искусства расширился круг литературных источников художественных работ. Большой популярностью пользовалось сочинение Иоанникия Галятовского «Небо Новое». Так, чудо о Фоме Кантуарийском, которому Богоматерь рассказала о своих Радостях на Небесах, стало самостоятельным иконографическим сюжетом, который известен в Ярославле и в иконах, и в монументальной живописи. Предполагается, что эта композиция возникла и развивалась в кругу знаменщика Федора Игнатьева. В настоящее время в других художественных центрах подобный сюжет пока не выявлен.

Ключевые слова: Небо Новое, Фома Кантуарийский (Кентерберийский), иконы, монументальная живопись, Ярославль

Для цитирования: Макарова Е.Ю. «Небесные радости Богоматери» в ярославском искусстве конца XVII – начала XVIII века // Academia. 2021. № 2. С. 111–117. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-111-117

Abstract. In  its heydays, Yaroslavl art expanded its range of literary sources. The composition of Ioanniky Galyatovsky “Nebo Novoe” (“New Heaven”) was  very popular. The miracle of St Thomas Becket of Canterbury, in which the Virgin tells him of her rapture in Heaven, became an iconographic subject. In Yaroslavl art this theme can be found in several versions, both in icons and in monumental painting. It is believed that the theme appeared and was developed in the school of Yaroslavl icon painter Feodor Ignatiev. Currently, this plot has not been identified in other centres of art.

Keywords: Nebo Novoe (New Heaven), St Thomas of Canterbury, icons, wall paintings, Yaroslavl

For citation: Makarova, E.Yu. (2021),“The Virgin’s heavenly rapture as a theme in Yaroslavl art of the late 17th and early18th centuries”, Academia, 2021, no 2, pp. 111–117. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-111–117

 

«Смерть Пелопида»: мемория – история – поэтика

Аннотация: В статье рассматривается история создания и особенности художественно-пластической трактовки произведения, созданного историческим живописцем, профессором Императорской Академии художеств Андреем Ивановичем Ивановым. Автор статьи ставит вопрос об истоках замысла, литературной основе сюжета и специфике художественного решения. Принятое мнение о посвящении картины памяти И. Пнина и связанная с этим датировка полотна подвергаются сомнению на основании анализа смыслового содержания избранного художником эпизода, а также исходя из живописной стилистики и особенностей манеры письма.

(Исследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ в рамках научного проекта № 19-012-00459).

Ключевые слова: историческая картина, античность в искусстве, Плутарх, тема смерти в искусстве, древнегреческий герой, классицизм, художественный метод, композиция, колорит

Для цитирования: Степанова С.С. «Смерть Пелопида»: мемория – история – поэтика // Academia. 2021. № 2. С. 118–128. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-118-128

Abstract. The article deals with the history of creation and features of artistic and plastic interpretation of the work created by the historical painter, Professor of the Imperial Academy of Art Andrey Ivanovich Ivanov. The author raises the question of the origins of the idea, the literary basis of the plot, and the specifiсs of artistic solution. Accepted opinion on the dedication of the painting to the memory of I. Pnin and the associated dating of the canvas are questioned based on the analysis of the semantic content of the episode chosen by the artist and stylistic peculiarities of the painting.

The reported study was funded by RFBR according to the research project no. 19-012-00459.

Keywords: historical painting, neoсlassicism, antiquity in art, Plutarch, death in art, hero of Ancient Greece, artistic method, composition, color

For citation: Stepanova, S.S. (2021) “The death of Pelopidas”: memoria-history-poetics // Academia, 2021, no 2, pp. 118–128. DOI: 10.37953/2079-0341-2021-2-1-118-128