Аннотации - 2022 / 1

Александр Бенуа и Евгений Лансере – дядя и племянник, друзья, художественные соратники

Аннотация.

Статья посвящена истории дружбы и сотрудничества Александра Николаевича Бенуа (1870–1960) и его старшего племянника Евгения Евгеньевича Лансере (1875–1946). Будучи во многом единомышленниками они вместе изучали Санкт-Петербург, его пригороды и Францию. С 1898 года вместе участвовали в групповых выставках, журнальных и книжных проектах. В 1900-х годах работали над оформлением театральных постановок, создали интерьер столовой для выставки «Современное искусство» (1903). Помогали друг другу заказами. В 1915–1917 годах разрабатывали панно для Казанского вокзала и здания Правления Московско-Казанской железной дороги в Москве. В 1927 году во Франции произошла их последняя встреча, но переписка продолжалась до 1946 года (многие фрагменты цитируются впервые).

Ключевые слова:

Евгений Лансере, Александр Бенуа, Серебряный век, книжная графика, сценография, монументальные панно, совместные проекты, влияние

Для цитирования:

Павлинов П.С. Александр Бенуа и Евгений Лансере – дядя и племянник, друзья, художественные соратники // Academia. 2022. № 1. С. 48–70. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-48-70

Abstract.

The article is devoted to the history of friendship and cooperation between Alexandre Benois (1870–1960) and his elder nephew Eugene Lanceray (1875–1946). Being like-minded, they explored Saint Petersburg, its suburbs and France. Since 1898, they were participating at group exhibitions and at magazine and book projects. In the 1900s, they worked on the design of theatrical performances, created the interior of the dining room for the exhibition “Contemporary art” (1903). They were helping each other on commissioned artworks. In 1915–1916, they developed monumental panels for the Kazansky railway station in Moscow. Their last meeting took place in France in 1927, but the correspondence continued until 1946 (many fragments of their correspondence were never published before this article).

Keywords:

Eugene Lanceray, Alexandre Benois, Silver age, book graphics, scenography, monumental panels, joint projects, influence

For citation:

Pavlinov, P.S. (2022),Alexandre Benois and Eugene Lanсeray, an uncle and his nephew: friends and artistic associates”, Academia, 2022, no 1, pp. 48–70. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-48-70

Курляндский акцент. Памяти В.Р. Аронова (1941-2022)

Аннотация.

Статья посвящена научной деятельности и памяти специалиста в области теории и истории мирового дизайна Владимира Рувимовича Аронова, его тесному сотрудничеству с художниками и дизайнерами Латвии

Ключевые слова:

Владимир Аронов, творческое наследие, история дизайна, латвийский дизайн, академическое сотрудничество

Для цитирования:

Добичинс И. Курляднский акцент.  Памяти В.Р. Аронова  (1941-2022) // Academia. 2022. № 1. С. 132–134. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-132-134

Abstract.

The article is devoted to the scientific activity and memory of a specialist in the field of theory and history of world design Vladimir R. Aronov, his close cooperation with Latvian artists and designers

Keywords:

Vladimir Aronov, creative heritage, design history, design of Latvia, academic collaboration

For citation:

Dobichins, I. (2022), “Courland accent. In memory of Vladimir Aronov (1941 – 2022)”, Academia, 2022, no 1, pp. 132–134. DOI: DOI 10.37953/2079-0341-2022-1-1-132-134

Александр Бенуа о русском искусстве XVIII века

Аннотация.

Александр Бенуа, подобно другим критикам и историкам искусства, прямо или косвенно связанным с объединением «Мир искусства», стоит у истоков открытия русской художественной культуры XVIII века как полноценного творческого наследия. В этом смысле взгляды Бенуа и его единомышленников находились в оппозиции к господствующему во второй половине XIX века мнению, что русское искусство, начиная с петровских времен и, практически, до кризиса классицизма представляет собой перерыв в развитии и печальный образец бессмысленного подражания Западу. Отчетливо эта мысль прозвучала и в трудах рубежа веков, что особенно заметно в работах А.П. Новицкого и В.В. Стасова. Бенуа противопоставляет этому мнению свою концепцию, основываясь в целом на признании высокой значимости искусства как такового независимо от ценности его служебных функций. Эта концепция нашла яркое воплощение в трудах «Русская живопись XIX века» и «Русская школа живописи», в которых А.Н. Бенуа дает емкую и выразительную характеристику изобразительного языка русских и иностранных мастеров портрета, пейзажа и исторической картины. Признавая русское искусство этого времени, по сути, общеевропейским, он, тем не менее, не оставляет без внимания проблему национальной специфики.

Ключевые слова:

русское искусство XVIII века, искусствознание начала ХХ века, «Мир искусства», Россия и Запад, архитектура, живопись, А.Н. Бенуа, В.В. Стасов

Для цитирования:

Карев А.А. Александр Бенуа о русском искусстве XVIII века // Academia. 2022. № 1. С. 7–16. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-7-16

Abstract.

Alexander Benois, like other critics and art historians directly or indirectly associated with the World of Art association, stands at the origins of the discovery of Russian 18th century art culture as a full-fledged creative heritage. In this sense, the views of Benoit and his associates were in opposition to the opinion, prevailing in the second half of the 19th century, that Russian art, starting from the Petrin time and, practically, until the crisis of classicism, represents a break in development and a sad example of senseless imitation of the West. This idea was clearly expressed in the works at the turn of the century, which is especially noticeable in the works of A.P. Novitsky and V.V. Stasov. To this opinion Benoit opposes his concept, based on the recognition of the high importance of art as such, regardless of the value of its official functions. This found a vivid embodiment in his works “Russian Painting of the 19th century” and “The Russian School of Painting”, where A.N. Benois gives a succinct and expressive description of the visual language of Russian and foreign masters of portrait, landscape and historical painting. While recognizing the Russian art of this time as essentially pan-European, he nevertheless does not ignore the problem of national specifics.

Keywords:

Russian art of the 18th century, art studies of the early 20th century, “The World of Art”, Russia and the West, architecture, painting, A.N. Benois, V.V. Stasov

For citation:

Karev, A.A. (2022), “Alexander Benois on the Russian art of the 18th century”, Academia, 2022, no 1, pp. 7–16. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-7-16

Александр Бенуа о французской живописи XVIII столетия

Аннотация.

Статья посвящена роли Александра Бенуа в изучении французской живописи XVIII века. Интерес Бенуа к этому периоду связан как с особенностями коллекционирования в России, так и с общими тенденциями переоценки французской живописи XVIII века в самой Франции. Бенуа активно пользовался источниками XVIII века и был в курсе новейших достижений истории искусства во Франции.

В статье рассмотрены основные категории, которыми пользовался Бенуа, сочетавший методы знаточества и художественного эссеизма, а также дается анализ языка и терминов, которым он пользовался в своих книгах и статьях.

Ключевые слова:

Александр Бенуа, французская живопись XVIII столетия, Антуан Ватто, Юбер Робер, Франсуа Буше, Жан-Батист Грёз

Для цитирования:

Шарнова Е.Б. Александр Бенуа о французской живописи XVIII столетия // Academia. 2022. № 1. С. 17–25. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-17-25

Abstract.

The article summarizes the role of Alexander Benois in the study of French painting of the 18th century. His interest in this period is connected both with the peculiarities of art collecting in Russia and with rediscovery of French painting of the 18th century in France. Benois was well aware of the historical and literary sources of the 18th century as well as of the modern art history in France.

The article examines the main categories used by Benois, who combined the methods of connoisseurship and essayism, and also analyzes the language and terms that he used in his books and articles.

Keywords:

Alexander Benois, French painting of the 18th century, Antoine Watteau, Hubert Robert, François Boucher, Jean-Baptiste Greuze

For citation:

Sharnova, E.B. (2021), “Alexander Benois and his study of 18th century French painting”, Academia, 2022, no 1, pp. 17–25. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-17-25

Уильям Тёрнер: к вопросу об источниках темы радуги в творчестве Константина Сомова

Аннотация.

В статье рассмотрен вопрос о влиянии пейзажей Уильяма Тёрнера с изображением радуги на пейзажи Константина Сомова также с изображением радуги конца 1890-х – середины 1920-х годов. Выявлено, что большую роль в его увлечении искусством Тёрнера сыграли непосредственные впечатления от его картин, полученные в Лондоне. Благодаря им Сомова увлекла задача передачи в пейзаже радуги как атмосферного явления. Также выявлены письменные источники - труды Рёскина и Мутера, подготовившие его интерес к этому мастеру еще в Петербурге. Автор пришел к выводу, что Сомова интересовал живописный метод Тернера передачи радуги.

Ключевые слова:

Константин Сомов, русское искусство конца XIX – начала XX века, Уильям Тёрнер, пейзаж, Джон Рёскин, Рихард Мутер

Для цитирования:

Завьялова А.Е. Уильям Тёрнер: к вопросу об источниках темы радуги в творчестве Константина Сомова // Academia. 2022. № 1. С. 26–33. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-26-33

Abstract.

The article examines the influence of William Turner's landscapes depicting a rainbow on the landscapes of Konstantin Somov also depicting a rainbow of the late 1890s - mid 1920s.  It is revealed that direct impressions from his paintings received in London played a large role in his passion for Turner's art.  Thanks to them, Somov was carried away by the task of conveying a rainbow in a landscape as an atmospheric phenomenon.  Also revealed are written sources - the works of  John Ruskin and Richard Muter prepared his interest in this master back in St. Petersburg.

Keywords:

Konstantin Somov, Russian art of late XIXth – early XXth century, William Turner, John Ruskin, Richard Muther, landscape

For citation:

Zavyalova, A.E. (2022), “William Turner: the sources of the rainbow theme in the art of Konstantin Somov”, Academia, 2022, no 1, pp. 26–33. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-26-33

Графические традиции «Мира искусства» в раннем творчестве В.М. Конашевича

Аннотация.

Задача статьи – конкретизировать и несколько скорректировать, казалось бы, бесспорное утверждение о приверженности одного из самых плодовитых отечественных художников-иллюстраторов В.М. Конашевича к графической традиции «Мира искусства». Влияние мастеров этого круга особенно наглядно проявилось в раннем творчестве Конашевича (1917–1922). Однако и в этот период художник не был эпигоном корифеев, использовал открытия старших товарищей для решения задач, лежавших вне круга их интересов, искал собственную стилистику. Опыты начинающего иллюстратора сопоставляются в статье с произведениями мэтров прославленного объединения, анализируются их высказывания о работах младшего коллеги, а также суждения Конашевича об эстетике «Мира искусства» и о собственном творческом пути. 

Ключевые слова:

В.М. Конашевич, «Мир искусства», графика, искусство книги, иллюстрация, обложка

Для цитирования:

Фомин Д.В. Графические традиции «Мира искусства» в раннем творчестве В.М. Конашевича // Academia. 2022. № 1. С. 71–84. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-71-84

Graphic traditions of the “World of art” in the early work of V.M. Konashevich

Dmitry V. Fomin

Research Institute of Theory and History of Fine Arts, Russian Academy of Arts, Russian state library, Moscow, Russiа, dfomin13@yandex.ru

Abstract.

The purpose of the article is to concretize and somewhat correct the seemingly indisputable statement about the commitment of one of the most prolific Russian illustrators, V.M. Konashevich, to the graphic tradition of the “World of art”. The influence of the masters of this circle was particularly evident in the early work of Konashevich (1917-1922). However, even in this period, the artist was not the epigone of the luminaries, he used the discoveries of his older comrades to solve problems that lay outside the circle of their interests, he was looking for his own style. The article compares the experiences of the novice illustrator with the works of the masters of the famous association, analyzes their statements about the works of a younger colleague, as well as Konashevich's opinions about the aesthetics of the “World of аrt” and about his own creative path.

Keywords:

Konashevich Vladimir, “World of art”, graphics, book art, illustration, cover

For citation:

Fomin, D.V. (2022), “Graphic traditions of the ‘World of art’ in the early work of V.M. Konashevich” // Academia, 2022, no 1, pp. 71–84. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-71-84

Античные образы как подтекст в картине Л.С. Бакста «Ужин»

Аннотация.

В статье предпринимается попытка дать новую интерпретацию картины Л.С. Бакста «Ужин». Автор утверждает, что и поза, и мимический жест модели являются отсылками к античному образу сфинкса и «архаической улыбке». Версия подтверждается не только через непосредственный анализ позы модели, но и путем контекстуализации мотивов картины в творчестве Льва Бакста и художников его времени. В качестве дополнительного аргумента приводится интерпретация в традиции аналитической психологии Карла Юнга. Образ коварной женщины, по мысли автора, является содержанием «анимы» самого Бакста, структурным компонентом его психики. Эта идея обосновывается на материале биографии художника и на сопоставлении картины «Ужин» с декоративным панно «Древний ужас».

Ключевые слова:

неоклассика, Лев Бакст, подтекст в искусстве, сфинкс, культурная семантика позы

Для цитирования:

Котельвас А.Е. Античные образы как подтекст в картине Л.С. Бакста «Ужин» // Academia. 2022. № 1. С. 96–105. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-96-105

Abstract.

The article attempts to give a new interpretation to the painting “Supper” by L.S. Bakst. The author claims that both the posture and the mimic gesture of the model are references to the ancient image of the sphinx and the “archaic smile”. The version is confirmed not only through a direct analysis of the model's posture, but also by contextualizing the motives of the painting in the works of Leon Bakst and the artists of his time. As an additional argument, the interpretation is given in the tradition of Carl Jung’s analytical psychology. The image of an insidious woman, according to the author, is the content of Bakst’s own “anima”, a structural component of his psyche. This idea is based on the material of the artist's biography and on comparing the painting "Supper" with the decorative panel “Terror antiquus”.

Keywords:

Neoclassicism, Leon Bakst, subtext in art, sphinx, cultural semantics of posture

For citation:

Kotelvas, A.E. (2022), “Antique images as a subtext in L.S. Bakst's painting “Dinner”, Academia, 2022, no 1, pp. 96–105. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-96-105

Образ Финляндии на выставках «Мир искусства»

Аннотация.

Сложные и неоднозначные отношения России и Финляндии на рубеже XIX – ХХ веков отразились и в культурной сфере, в частности на выставках самого «прозападного» художественного объединения России «Мир искусства». Образ финской природы, создаваемый на выставках «Мир искусства», раскрывал поэтическое очарование естественной неяркой красоты северного ландшафта, имеющего общие черты со среднерусским пейзажем. Он способствовал формированию общей культурной целостности, позволяющей исследователям говорить о единых чертах северного варианта стиля модерн, общих как для русского, так и для финского искусства.

Ключевые слова:

русское искусство XIX – ХХ веков, пейзаж, Финляндия, «Мир искусства», выставки 1899-1906 годов

Для цитирования:

Мусянкова Н.А. Образ Финляндии на выставках «Мир искусства» // Academia. 2022. № 1. С. 34–47. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-34-47

Abstract.

The complex and ambiguous relations between Russia and Finland at the turn of the 19th and 20th centuries were reflected in the cultural sphere, in particular, at the exhibitions of the most “pro-Western” art association of Russia “Mir Iskusstva” (World of Art). The image of Finnish nature, created at the “Mir Iskusstva” (World of Art) exhibitions, revealed the poetic charm of the natural, dim beauty of the northern landscape, which has common features with the Central Russian landscape. He contributed to the formation of a common cultural integrity, allowing researchers to talk about the uniform features of the northern version of the Art Nouveau style, common to both Russian and Finnish art.

Keywords:

Russian art of the XIX – XX centuries, landscape, Finland, “World of Art”, exhibitions 1899-1906 centuries

For citation:

Musyankova, N.A. (2021), “The image of Finland at the exhibitions of artists association ‘Mir Iskusstva’ (World of Art)” // Academia, 2022, no 1, pp. 34–47. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-34-47

Мир детства в журнале «Мир искусства» (1898-1904)

Аннотация:

В статье рассматривается то, как раскрывается в журнале «Мир искусства» актуальная для культуры конца XIX  начала XX столетий тема детского мира и его взаимосвязи с «Я» художника. Мир детства проявляет себя в виде репродукций, демонстрирующих симпатии издателей к детским образам тех или иных авторов. Изображения мальчиков и девочек появляются как иллюстрации к литературным текстам, в которых говорится о новом искусстве и разладе «детей упадка» с «отцами» – передвижниками и академистами. Детскость как сходство художника с ребенком становится важнейшей характеристикой, которую используют авторы публикаций для утверждения мысли о новаторстве и оригинальности.

Ключевые слова:

журнал «Мир искусства», детство, детский образ, «дети упадка», детский портрет, детская тема в искусстве, модерн

Для цитирования:

Абдуллина Д.А. Детский мир на страницах журнала «Мир искусства» (1898-1904) // Academia. 2022. № 1. С. 106–120. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-106-120

Abstract.

The article is devoted to the peculiarities of the functioning of the theme of childhood and its relationship with the inner world of artists of the late XIX – early XX centuries in the journal “World of Art”. The author believes that the children's topic in the magazine was expressed in various forms. The children’s theme is presented in the form of reproductions that demonstrate the publishers’ sympathy for the images of the children of certain artists. Children's images appear as illustrations for the Literary Department. In the location and content of images with children, there is a connection with the text, which refers to the “modern art” and the dispute between modern artists and the previous generation of authors. The resemblance of the artist to the child also became the most important characteristic for affirming his innovation, proximity to the views and tastes of the creators of the magazine.

Keywords:

magazine “World of Art”, childhood, children’s image, decadents, children’s portrait, children’s theme in art, art nouveau

For citation:

Abdullina, D.A. “Children’s world on the pages of the magazine “World of Art” (1898-1904), Academia, 2022, no 1, pp. 106–120. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-106-120

Книги Александра Николаевича Бенуа в Научной библиотеке ГМИИ имени А.С. Пушкина

Аннотация.

В 2019 году в фонде Научной библиотеки ГМИИ имени А.С. Пушкина было выявлено 25 книг, ранее принадлежавших А.Н. Бенуа. Они были проданы музею в 1935 г. Е.Е. Лансере. Большинство книг имеют на полях многочисленные пометы, сделанные А.Н. Бенуа на немецком и французском языках. Характер помет демонстрирует процесс творческого осмысления текста и эрудицию их автора. Коллекция книг Бенуа осенью 2020 г. была дополнена «Автобиографией» В. Тишбейна (Берлин, 1922), приобретенной М.Ю. Карисаловым специально для ГМИИ имени А.С. Пушкина. Она также изобилует маргиналиями. В статье представлен анализ некоторых из них. Все экземпляры с пометами оцифрованы. Изучение книг и расшифровка маргиналий продолжается.

Ключевые слова:

А.Н. Бенуа, книги, библиотека ГМИИ имени А.С. Пушкина, маргиналии, экслибрисы, книжные переплеты

Для цитирования:

Малинковская О.Б. Книги Александра Николаевича Бенуа в Научной библиотеке ГМИИ имени А.С. Пушкина // Academia. 2022. № 1. С. 121–131. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-121-131

Abstract.

In 2019 twenty five books which used to belong to Alexandre Benois were revealed in the collection of the Research library of The State Pushkin Museum of Fine Arts. They were sоld to the Museum by Evgeny Lanceret in 1935. Most of the books have marginals on the pages, written by A. Benois in German and French. The marginals show the manner of  Benois` reading, his high erudition and creative comprehension of the text. In autumn 2020 the collection of Benois` books was enhanced by the “Autobiography” of W. Tischbein (Berlin,1922) bought especially for the Pushkin Museum by M. Karisalov. There are numerous marginals in it as well. Now all the books with marginals are digitalized. The studying of the books and the deciphering of the marginal is going on.

Keywords:

A. Benois, books, The State Pushkin Museum of Fine Arts Library, marginals, exlibris, book binding

For citation:

Malinkovskaya, O.B. (2022), “The books of Alexandre Benois in the Research library of The State Pushkin Museum of Fine Arts”, Academia, 2022, no 1, pp. 121–131. DOI: 10.37953/2079-0341-2022-1-1-121-131